Lilla Akademien hälsar Vadstena Sång och Pianoakademi välkommen!

Från och med våren 2024 är Lilla Akademien ny huvudman för Vadstena Sång och Pianoakademi.

Lilla Akademiens vision för utbildningen är att med höga konstnärliga och pedagogiska ambitioner utbilda morgondagens musiker. Inriktning och huvudämnet är romansinterpretation. Romansen är ett rikt kulturuttryck med en stor repertoar från många länder och språkområden. Idag finns ett starkt stigande intresse för musiken som har en stor publik över hela världen.

Vadstena Sång och Pianoakademi är en musikutbildning för pianister och sångare. Många av Sveriges sångare och pianister, som idag gör nationell och internationell karriär, har utbildats på Vadstena Sång och Pianoakademi – och många av dem har dessförinnan gått på Lilla Akademiens gymnasium och pre-college.

Utbildningen kommer att utveckla dina musikaliska uttryck och tekniska färdigheter på ditt instrument. Vårt mål är att du ska hitta din drivkraft och arbetsdisciplin i en miljö som präglas av upptäckarglädje och kreativitet i inspirerande möten med musiker, lärare och andra studerande. När du lämnar utbildningen gör du det som en självständig och kompetent musiker redo för fortsatta högskolestudier i ämnet.

Här får du de nycklar som behövs för att förvandla notbilder till levande och angelägen musik, att öva upp lyhördheten i samspelet med andra och att öka möjligheterna till verklig personlig tolkning av musiken.

Du kommer att få arbeta med och medverka i produktioner och konserter av olika slag. Det kan vara en fullskalig operaproduktion, en föreställning för barn eller kör- och orkesterproduktioner. Du får också möjlighet att ta del av Lilla Akademiens stora internationella verksamhet, med gästande lärare och musiker i masterclasses och nyskapande konserter i Drottning Silvias konsertsal i Stockholm.

Lilla Akademien står för en holistisk undervisning som utvecklar de studerande som självständiga individer, där varje studerande kan nå sin fulla potential och bli en ansvarstagande, aktiv, tolerant, intellektuellt öppen och nyfiket kreativ människa i världen. Alla våra musikutbildningar är på spetsnivå, med hög kvalitet som ledord.

Hör av dig till oss så berättar vi mer om utbildningen och hur du blir en av oss!