Utveckla dina spetskompetenser på Östra gymnasiet!

– Många elever har specialintressen och tar sig gärna an utmaningar. Därför utökar vi ständigt elevernas möjligheter att utveckla sina spetskompetenser. Vilket skapar en dynamisk miljö, som förbereder eleverna för fortsatta studier och framtida yrkesliv, säger Stefan Vilkman, rektor på Östra gymnasiet.

Några exempel på elevers möjligheter att utveckla sina spetsegenskaper...

Samarbete i matematik med SU
Nyligen inleddes ett samarbete med Stockholms universitet i matematik, i form av en universitetskurs som i slutändan ger 30 högskolepoäng. Ett antal elever från Östra får, parallellt med gymnasiestudiernas sista termin, delta i kursen.
– Vi har många elever med stort matematikintresse som vill plugga vidare inom det ämnet. Detta är en stor motivationsfaktor för dem, säger Javier Esparza, lärare i matematik på Östra gymnasiet.

Problemlösning i matematik och fysik
En frivillig spetsaktivitet är problemlösning i matematik och fysik som förberedelse för de inträdesprov som finns på Chalmers, KTH och universiteten i bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala. Ger goda meriter inför inträdesproven.

Ett snabbspår i matematik
Redan för några år sedan infördes ett snabbt mattespår på teknik- och naturvetenskapsprogrammet på Östra gymnasiet.

Unga Innovatörer - Innov8
I entreprenörskapskursen utvecklar eleverna på Teknikprogrammet sina idéer till verkliga innovationer och deltar på Östras UF mässa och tävlar om att vinna Unga Innovatörers stipendium.

Skol-SM och spetspaket i juridik
Juridikeleverna får en spännande och utmanande kraftmätning under skol-SM i juridik och det brukar gå väldigt bra. Ekonomiprogrammet har även ett valbart spetspaket inom juridik och EU-rätt.

Unik fördjupning inom eventteknik
Eventteknik är breddningskurser inom ljud-, ljus- och bildproduktion på El- och energi. Teori varvas med praktiska övningar där eleverna ansvarar för ljud och ljus på konserter och event på skolan.

Prisade UF-företag på Östra
Ekonomiprogrammet har en aktiv UF-satsning, där eleverna startar och driver företag under gymnasietiden. Våra UF-företag (Ung Företagsamhet) är framgångsrika och vinner priser på mässor.

Teoretisk utbildning plus musik
Välj musikinriktningen om du vill kombinera musik med en teoretisk utbildning (EK, NA, SA eller TE). Musik på schemat och du spelar/sjunger på skolkonserter.

Musik som Individuellt val
Det finns också musik (sång/instrument) som Individuellt val kurser att välja för den som går på Östra gymnasiet.

Världens språk på Östra
Språkkunskaper är allt viktigare i en internationell värld och på Östra finns självklart många olika språkkurser att välja på (årets elever kunde välja följande språkkurser inom Individuellt val: engelska, franska, spanska, tyska, japanska och teckenspråk).

Otroligt populär kurs i aktiekunskap
Den valbara kursen i aktiekunskap för elever som vill fördjupa sig inom investeringar och placeringar är årligen mycket populär bland eleverna.

Spetsutbildning inom datorteknik
På El- och energiprogrammet på Östra gymnasiet sker utbildning inom datorteknik i senaste OS windows11 samt att bygga olika OS i virtuell miljö. I nätverksteknik är det Windows server 2019 som gäller och också systemuppbyggnad i virtuella miljöer. Dessutom satsning på Cisco plattformen och målet är ett certifikat. Eleverna för loggbok på arbetsuppgifterna, för att använda som stöd i framtida yrkesliv.

Kemiolympiad och kriminalteknik
I kemi deltar skolans elever med stor framgång i Kemiolympiaden. Inom kemiområdet finns även en valbar kurs inom kriminalteknik (Forensic Science) och ibland syns elever från den kursen öva utomhus genom att spärra av ett område och söka efter spår som sedan analyseras av eleverna i skolans labb.

Foto eller video som Individuellt val
Vi har kurser både inom fotografering och även inom videoproduktion (Film och TV) som är möjliga att välja för eleverna på Östra gymnasiet när de skall göra sina Individuellt val. Det finns även en inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet som har kurser inom journalistik, foto och video.

Stort schackintresse på skolan
För schackintresserade elever arrangeras flera turneringar och skolans Schackklubb samarbetar med Sveriges schackförbund.

Är du nyfiken på vad Östra har att erbjuda - kika gärna i vår utbildningskatalog!